Спеціальність 032 Історія та археологія
 

Сучасний педагог … Яким він повинен бути?

Сьогодні можна говорити про виникнення нового соціального запиту на педагогічну освіту, поєднану зі знанням основ ІТ, права, конституційних прав та обов’язків у повсякденному житті. Водночас активно оновлюється й сама педагогічна система, яка традиційно має справу зі студентами, знаннями, навчанням.

А що конкретно може запропонувати нам сьогодні оновлена педагогічна система? Який він — сучасний  педагог?  Нагадаємо, що професія викладача  – одна із давніх. Вона  бере початок майже  два тисячоліття тому, у І ст. н.е., (70-ті рр.), коли   першому “штатному” вчителеві ораторів Марку Фабію Квінтіліану римський імператор і сенат почали видавати платню. Сучасний педагог — це широке поле спеціальностей, де є місце навчанню, самопідготовці, комунікації тощо. Він має бути людиною, якій притаманна   різнобічна ерудиція, висока культура, загальнолюдські цінності, самовідданість та патріотизм, добре серце і велика душа. Головним його обов’язком є  виховання гідних людей, здатних примножувати здобутки людської цивілізації. Справжній педагог повинен випереджати свій час, працювати на майбутнє, Так, наприклад, сьогодні виник попит на коучів (тренерів, що допомагають студентові досягти якоїсь життєвої або професійної мети), менторів. Коучінг, на відміну від менторства, сфокусований на досягненні чітко визначених цілей замість загального розвитку.

Виклики, пов’язані з поширенням пандемії COVID-19, змушують викладачів і студентів працювати в умовах віддаленої роботи, засвоювати інноваційні освітні технології. Впровадження і широке використання інформаційних сервісів Viber, електронна пошта, Google Диск, Google Hangouts Google Classroom, Google Meet, Zoom, Moodle  на платформі Сікорський та ін.  у навчальному процесі – актуальне завдання вищих навчальних закладів України.

Відмова від уніфікованої системи стандартного навчання викликали дефіцит сертифікованих фахівців, здатних швидко і в доступній формі передати студентам знання, спеціалістів з дистанційного навчання. Існує також активна потреба у фахівцях, які змогли б актуалізувати навчальні платформи, оновлювати їх інтерфейс, модернізувати саму навчальну базу – розробляти методики дистанційного навчання й розумітися на створенні інтернет-ресурсів; в тьюторах — організаторах і консультантах, наставниках з online-навчання. Актуальною є й розробка системи повноцінного дистанційного навчання, хмарних та тестових технологій, проведення вебінарів, інтернет-конференцій, віртуальних лабораторних і практичних робіт.

Важливого значення набуває й питання приведення освітньо-професійних програм та навчальних планів до європейських стандартів, їх адаптація до навчання студентів за програмами подвійних дипломів. Виникає потреба в зменшенні аудиторного навантаження на викладача за рахунок збільшення самостійної роботи студентів.

У забезпеченні якості освіти іноземних студентів, аспірантів, докторантів, активному залученні їх до наукової, інноваційної, творчої та спортивно-масової діяльності на допомогу нам приходить  Указ Президента України No 210 від 3 червня 2020 р. «Про вдосконалення вищої освіти в Україні» — щодо плану заходів з популяризації можливостей здобуття освіти у вітчизняних освітніх закладах іноземними громадянами. Тому на часі і запровадження в освітній процес англомовних програм підготовки бакалаврів, магістрів та докторів філософії. Необхідно забезпечити викладачам сприятливі умови для підвищення рівня володіння іноземними мовами, передбачати фінансову винагороду за розробку та викладання навчальних курсів іноземними мовами.

Перспективним напрямом роботи сучасних  університетів  є запровадження програм післядипломної освіти, освіти упродовж життя, додаткової освіти та бізнес-освіти, дуальної освіти, неформальної освіти, освіти дорослих, перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів, які  сприяють наближенню теорії до практики, зміцненню зв’язків і партнерства університету з відділами освіти, загальноосвітніми навчальними закладами, установами та організаціями. В КПІ ім. Ігоря Сікорського практично завершено  на наш погляд, (за виключення І рівня),  створення та розвиток інноваційних освітніх технологій з використанням принципів безперервної багаторівневої освіти: дошкільна освіта (створення університетського дитячого садка) — довузівська підготовка — середня професійна освіта (ліцей та коледж) — вища освіта (бакалаврат-магістратура-аспірантура-докторантура) — додаткова освіта (друга вища, підвищення кваліфікації і професійна перепідготовка, додаткова кваліфікація).

Отже, сучасний педагог формується на стику високих професійних вимог до соціальної ролі викладача в нашому складному суспільстві. КПІ ім. Ігоря Сікорського по праву вважається лідером педагогічної освіти в Україні, інноваційним педагогічним закладом вищої освіти, що інтегрує передові освітні технології, міждисциплінарні наукові дослідження у підготовці висококваліфікованих, патріотично свідомих фахівців.

к.і.н., доцент Боєва С.Ю.